חמשת הגורמים העיקריים לאובדן שיניים

ההתייחסות לאובדן שיניים נחשבת בעיני רבים לחלק אינטגרלי מתהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף, ואף לגזירת גורל, שלא ניתן להימנע ממנה. בעבר הרחוק, לפני התפתחות רפואת השיניים, התפתחויות טכנולוגיות בתחום בריאות השיניים והפה, ועליית המודעות לטיפוח השיניים וטיפולים מניעתיים בתחום החניכיים והשיניים, לדעה הרווחת לגבי אובדן שיניים כחלק מהזקנה הייתה אחיזה במציאות, ואף יותר מכך, אנשים רבים היו מאבדים שיניים בגיל צעיר כתוצאה ממגוון גורמים, והיו ממשיכים בחייהם, כשהם חסרי שן אחת או יותר.

לשמחתנו, הודות להתפתחויות טכנולוגיות ומודעות הולכת וגוברת בתחום רפואת השיניים, ורפואה מונעת, תופעת אובדן שיניים נפוצה פחות מבעבר, וכן, קיימים היום טיפולים והשתלות אשר מצליחים לשחזר שיניים מקוריות שאבדו, בהצלחה יתרה.

אובדן שיניים, הינו תופעה מאוד לא נעימה, אשר מחלות חניכיים ועששת, וכן פגיעות בשן הן רק חלק מהגורמים לה. התהליך הינו הדרגתי, ובחלק מהמקרים ניתן למניעה. הבה נסקור את הגורמים השונים לאובדן שיניים בהרחבה, כאשר היכרות עימם ועלייה במודעות להם עשויה להביא לצמצומם ולירידה בהיקף התופעה.

1. חבלה או טראומה לפה ולשיניים

פגיעה בשן עלולה לזעזע אותה, לפגוע בה ובחניכיים, לגרום לשבירתה או לחלק ממנה, ולגרום לנפילתה באופן טבעי כתוצאה מהחבלה, או באופן יזום, במידה והפגיעה גרמה להתפתחות דלקת העלולה לפגוע בשיניים סמוכות או בחניכיים. במידה וקיבלתם מכה בשן, כדאי לפנות לרופא שיניים על מנת שיבדוק ויוודא אם נגרם נזק לשן, והאם יש צורך לעבור טיפול שיניים כלשהו לצמצומו.

1. עששת

מחלת העששת הנפוצה ברחבי העולם, מסוכנת לשיניים ועלולה ללא טיפול לגרום לריקבון, הרס ואובדן השיניים. הצטברות הפלאק (רובד חיידקי), ללא הסרתו והפיכתו לאבנית גורמת לעששת. העששת פוגעת בשכבת האמייל של השן (המעטה החיצוני), ובמידה והשן לא טופלה בזמן, העששת עלולה לחדור את הרקמה הפנימית של השן, (מוך השן). כאשר החיידקים היוצרים את העששת חודרים אל החלק הפנימי של השן, מתפתחת דלקת במוך השן, מתחילים כאבים הולכים וגוברים. על פי רמת ההרס של כותרת השן והשן עצמה, מחליטים על טיפול מתאים: סתימה, סתימת שורש או במצבים של הרס מאסיבי מבצעים עקירה וכך נגרם מצב של אובדן שיניים.

על כן, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לבקר באופן שיגרתי אצל רופא השיניים, כדי לאתר שיניים עם עששת התחלתית ולטפל בהן בהקדם, על מנת למנוע התקדמות העששת והרס של  השן, שיביא לאובדנה. בנוסף, מומלץ לבצע ניקוי אבנית אצל שיננית באופן שגרתי. כמו כן, חשוב להקפיד על היגיינה יומיומית של חלל הפה והשיניים על ידי צחצוח נכון ומוקפד, שימוש בחוט דנטלי ועזרים לניקיון הרווחים בין השיניים והקפדה על תזונה בריאה.

1. מחלות חניכיים

מחלות חניכיים מהוות את הסיבה העיקרית לאובדן שיניים בקרב אוכלוסייה מעל גיל 40. מחלות חניכיים עשויות להביא לאובדן מספר שיניים, לעומת עששת הגורמת לאובדן שן בודדת. מחלת חניכיים נגרמת כתוצאה ממצב של דלקת ברקמת החניכיים הנגרמת על ידי חיידקים. מחלת החניכיים משפיעה לרעה גם על עצם הלסת, וגם על השיניים, ופוגעת פגיעה ממשית באחיזת השן בחניכיים, מה שמשפיע על יציבות השיניים בחלל הפה וגורמת לנזק פונקציונאלי לשיניים עד  לאובדנן. סובלים ממחלות חניכיים? פנו אלינו לטיפול בחניכיים נסוגות

1. עישון
      עישון הוא גורם משמעותי לאבדן שיניים

לעישון השפעה ישירה על מחלות השיניים והחניכיים. עשן הסיגריות העשיר בניקוטין וזפת, גורם לירידה באספקת הדם לחניכיים ולעצמות הלסת התומכות בשיניים, מקטין משמעותית את יכולת האחיזה של השיניים בלסת, והתוצאה היא שאנשים שמעשנים מאבדים את שיניהם ביתר קלות בהשוואה לאנשים שלא מעשנים. בנוסף, העישון מפחית את היכולת ההגנתית הטבעית של הגוף, להתמודדות עם מצבי דלקת וריפוי מחלות, והתמודדות עם זיהומים בחניכיים, אשר כאמור, תוצאה ישירה של מחלת חניכיים כרונית לא מטופלת היא הרס ואובדן שיניים.

1. מחלות כרוניות

מחקרים מעידים כי חולי סוכרת ובעיקר כאלה אשר נרשמת אצלם שליטה ירודה ברמות הגלוקוז בדם, הינם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות במחלות חניכיים מאנשים בריאים, ובהמשך גם סיכוי גבוה יותר לאובדן שיניים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, כי מנגנוני ההגנה של גופם ירודים יותר, והם בעלי יכולת נמוכה יותר להתמודד בצורה מיטבית עם זיהומים ודלקות, אשר עומדות בבסיס מחלות החניכיים. בנוסף, ישנם מחקרים המעידים כי גם לבעלי יתר לחץ דם, סיכוי גבוה יותר לפתח מחלת חניכיים, אשר עשויות כאמור להוביל לאובדן שיניים.