השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    אנשים רבים ברחבי העולם סובלים מהתופעה הנפוצה והפחות נעימה: "דלקות חניכיים", תופעה שבהיעדר טיפול מיידי עלולה גם להתפתח למחלות חניכיים כרוניות שדורשות טיפול מעמיק ונרחב כדי למנוע אובדן של השיניים ונזק ארוך טווח לחלל הפה. מחלות חניכיים עלולות לגרום לשינויים רבים ולא רצויים בפה שלנו – כאשר אחד הבולטים שבהם הוא נסיגה של החניכיים.  

    נסיגת החניכיים היא איטית והדרגתית, על פי רוב לא מרגישים בה עד שזה כבר מאוחר מדי. ישנם סימנים מוקדמים לתופעה כמו: תנודות בשיניים כתוצאה מאובדן תמיכת החניכיים ורגישות יתר בעת אכילת מזון חם או קר. 

    במצב שכזה, הטיפול היעיל ביותר הוא ניתוח השתלת חניכיים. עוד משנות ה-50 מבצעים רופאי שיניים ופריודונטיים ברחבי העולם את הטיפול הזה שנחשב ככלי מרכזי למלחמה במחלות חניכיים ובנסיגת חניכיים. זהו ניתוח שמבוצע ברוב המקרים בהרדמה מקומית ומאפשר לתקן את הנזק שנגרם כתוצאה ממחלת החניכיים, לשמור על השיניים יציבות ולמנוע אובדן שלהן והרס נוסף של רקמות החניכיים.

    טיפול השתלת חניכיים, הינו הליך כירורגי המתבצע כאשר ישנה נסיגת חניכיים חמורה הגורמת לחשיפה של שורשי השיניים או השתלים. תהליך נסיגת חניכיים הינו תהליך הדרגתי ומתמשך, ופעמים רבות, במיוחד בשלבים הראשונים של התופעה לא מבחינים בו. נסיגת חניכיים  עלולה לגרום לרגישות של שורשי השן למוצרי מזון חמים ו/או קרים ושינויי טמפרטורה בחלל הפה,  וכן ישנה פגיעה באסתטיקה הכללית של אזור הפה.

    סיבות עיקריות לחשיפת שורשי השיניים

    צחצוח אגרסיבי

    כאשר צחצוח השיניים מבוצע בעוצמה חזקה מדי, הדבר עלול לגרום לטראומה בחניכיים. טרם ביצוע הליך השתלת החניכיים, על המטופל להקפיד על שיפור הצחצוח והיגיינת הפה על פי הדרכה מקצועית. גם פירסינג  בשפה או בלשון, הגורם גירוי מכני לחניכיים, או לגירוד החניכיים על ידי אמצעים חיצוניים, עלולים לגרום לפגיעת החניכיים ולהוביל לנסיגתם.

    יישור שיניים

    בעת ביצוע טיפולים אורתודנטיים מתרחשת תזוזה של השיניים אשר עלולה להוביל לדחיקת השיניים ממעטפת העצם אשר מקיפה אותן החוצה.

    טיפול לא מספק בהיגיינת הפה

    דלקות ומחלות חנכיים לא מטופלות יכולות לגרום בשלבים שונים של המחלה לנסיגת חניכיים והן אחת מסימני מחלת החניכיים.

    עובי החניכיים

    כאשר למטופלים ישנן חניכיים עדינות ודקות, ישנו סיכוי גבוה יותר לנסיגת החניכיים, בייחוד כאשר ישנו שילוב של כל הגורמים שהזכרנו לעיל.

    מצבים בהם יתבצע טיפול כיסוי שורשים

    טיפול כיסוי שורשים חשופים יתבצע במספר מצבים:

    1. פגיעה באסתטיקה מצד המטופל
    2. רגישות לקור/חום ושינויי טמפרטורה בחלל הפה אשר גורמים לפגיעה באיכות החיים של המטופל.
    3. כאשר ישנה התקדמות חמורה במהלך השנים בנסיגת החניכיים אשר עלולה להוות מקור לתזוזה ונשירת שיניים.

    שיטות הטיפול

    כיום קיים מגוון רחב של טיפולים בתחום השתלת החניכיים, אשר נתפרים בהתאם לדרישות הייחודיות והמצב הדנטלי של המטופל. הנה כמה מסוגי הניתוחים הבולטים שחשוב להכיר:

    ניתוח להשתלת רקמות חיבור

    אם נסיגת החניכיים גרמה לחשיפת שורש השן, ניתן לתקן את הבעיה באמצעות לקיחת רקמות מהחך והשתלתן בחניכיים שנפגעו. את הרקמות האלו תופרים לרקמות החניכיים שעוטפות את שורש השן החשופה, מה שתורם לחידוש מהיר של הרקמות הפגועות באזור.

    השתלת חניכיים סביבתית 

    אם באזור שסביב השן הפגועה נותרה עוד רקמת חניכיים בריאה, ניתן במקרים מסוימים לקחת אותה ולהשתיל אותה באזור החשוף. זהו תהליך יחסית פשוט יותר, אך כאמור ניתן לבצע אותו רק במקרים ייחודיים שבהם רקמת החניכיים הזאת לא נפגעה מהתהליך הדלקתי.

    השתלת חניכיים חופשית 

    בדומה לניתוח השתלת רקמות חיבור, גם במקרה הזה הרופא ישתמש ברקמות מהחך שבגג הפה, אך ישתדל לקחת כמות קטנה ביותר של רקמות מהאזור הזה. הטיפול הזה מתאים לאנשים שיש להם חניכיים דקות שאינן מצריכות השלמה של רקמות רבות לצורך חידוש התאים בהן.

    השתלת חניכיים בשיטת אלודרם

    בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בביקוש לטיפולים כאלו, שבהם נעשה שימוש בחומר בשם אלודרם במקום ברקמות שנחתכות מהמטופל עצמו. זהו חומר יעיל ביותר שמהווה תחליף שדומה בהרכבו לרקמות אנושיות, מה שחוסך את הצורך לחתוך אזורים נוספים בחלל הפה של המטופל. זהו טיפול עם אחוזי הצלחה גבוהים, אך הוא נחשב גם יקר יותר בהשוואה לטיפולים אחרים.

    השתלת חניכיים הינה פרוצדורה כירורגית מקומית, עדינה ומורכבת, בה מניחים כמות מספקת של רקמות חניכיים סביב שן אחת או מספר שיניים הסובלות מנסיגת חניכיים, במטרה לכסות את פני שורש השן או השתל. על מנת לבצע את התהליך בהצלחה יש להשיג מספר תנאים. במידה וישנה דלקת חניכיים, השלב הראשוני הוא טיפול בדלקת. במקביל לטיפול בדלקת, עוד קודם לטיפול השתלת החניכיים, על המטופל לאמץ הרגלי היגיינת הפה נכונים ועדינים, כדי להבטיח שמירה של תוצאות טיפול כיסוי השורש לאורך זמן.

    קיימות מספר רב של גישות ושל חומרי השתלה עצמיים וכתרומה ממקור אדם או בעלי חיים. מה שקובע את האופציה הטיפולית הן הטכניקות הכירורגיות וסוגי החומרים.

    האפשרות הנפוצה ביותר הינה להשתמש ברקמת השתלה עצמית. רקמת החניכיים המשוחזרת נלקחת בעיקר מאזור החך או מהאזורים הסמוכים לאזור הנסיגה של המטופל, ומועברת לאזור הפגוע. לאחר תקופת ריפוי המקום המטופל, השתל הופך לחלק אינטגרלי מהחניכיים. כיום הודות לטכנולוגיה המפותחת בתחום, פותחו טכניקות חדשניות, וניתן להשתמש בתחליפי רקמות חניכיים ביולוגים ולהימנע מפגיעה בחלל הפה של המטופל ומשימוש ברקמה עצמית שלו.  

    חומר נפוץ להליך השתלת חניכיים הינו שתל ממקור אדם, הדומה מאוד לשתל עור ומשמש ברפואה גם לטיפול בכוויות. בחומר זה אין תאים חיים ובכך יתרונו, שכן הוא אינו מעורר תגובת דחייה של הגוף. בנוסף, קיימים כיום שתלים שמקורם מן החי, אשר להם שיעורי הצלחה ושביעות רצון גבוהה מהמטופלים.

    השתלת חניכיים – התאוששות והחלמה

    לאחר טיפול השתלת חניכיים המטופל משתחרר לביתו עם הנחיות ברורות להמשך טיפול ביתי הכוללות טיפול תרופתי, פעילות גופנית ותזונה מתאימה. לעיתים הרופא ייתן מרשם לטיפול אנטיביוטי על מנת להקטין סיכון לזיהום ודלקות.

    בשבועיים שלאחר הטיפול חשוב להימנע מצחצוח האזור המושתל, חל איסור על שימוש בחוט דנטלי למשך חודשיים מיום מהטיפול, ומומלץ לאכול מזון רך וקריר. כמו כן, משככי כאבים ניתן ליטול בהתאם להנחיות הרופא המטפל בלבד. 

    עומק וסוג השתלת החניכיים משפיעות על רמת הכאב ועוצמתו, במידה ובוצעה השתלה מרקמה שאינה עצמית ולא בוצע חתך בחך בכדי להסיר את הרקמה, ככל הנראה שהכאב יהיה מזערי.  

    באופן כללי, הליך השתלת השיניים אינו משפיע על התנהלות יומיומית והמטופל יכול לחזור לחיי השגרה כבר יום למחרת ההשתלה, כאשר שבועיים לאחר הטיפול צפויה הטבה משמעותית בהרגשה והחלמה של חלל הפה.

    תוצאות תהליך השתלת חניכיים

    בדרך כלל לאחר כחודש, חודש וחצי לאחר ההשתלה, נצפה לראות את תוצאות הטיפול של כיסוי שורשי השיניים.

    לאחר כשמונה שבועות, הרקמות אשר הושתלו נקלטות, ויש אפשרות לדעת בוודאות מהי כמות הרקמות שנקלטו בפועל. במידה ובתחילה נראה כי הרקמה המושתלת עבה, בהמשך השכבה העליונה תנשור כתוצאה ממחסור באספקת דם, והשכבה התחתונה תקלט ותהפוך לאדמדמה. לאחר תקופה זו, הרופא יבצע ההערכה של הטיפול, בחינת מצב חלל הפה לאחר ההשתלה ובחינת הצורך בטיפולים נוספים, כל זאת, למען אופטימיזציה של הטיפול.

    סיבוכים אפשריים

    ניתוח השתלת חניכיים נחשב הליך פשוט יחסית להליכים כירורגיים אחרים והוא בדרך כלל יעיל ביותר בהתגברות על נסיגת חניכיים ובהצלת השיניים. עם זאת, כמו בכל הליך שמשלב סכין מנתחים, גם הוא עלול במצבים מסוימים להוביל לתופעות לוואי לא רצויות או לסיבוכים שחשוב להכיר:

    זיהום – זהו סיכון שקיים ברמה כזו או אחרת בכל הליך כירורגי והוא נובע כתוצאה מחדירה של חיידקים לפנים הגוף דרך החתכים והפצעים שנותרים בעקבות הניתוח. כדי להפחית את הסיכון הזה יש להקפיד על שימוש באנטיביוטיקה לאחר הניתוח במינון ובתדירות שיקבע הרופא המטפל – בדרך כלל לתקופה של עשרה ימים.

    נפיחות קשה – נפיחות באזור הניתוח היא טבעית ולא אמורה לעורר חשש. עם זאת, במקרים מסוימים הנפיחות עלולה לגרום לפתיחת התפרים ולדימום לא צפוי. אם התופעה הזאת מתרחשת, יש לפנות בהקדם למרפאת השיניים.

    דימום באזור הניתוח – הדימום עלול להיגרם כתוצאה מפגיעה מקומית ברקמה והסיכון הזה קיים בשעות, בימים ואפילו בשבועות שלאחר הניתוח. אם הדימום נמשך זמן רב ולא עוצר, יש לפנות בהקדם למרפאת השיניים או לחדר המיון בבית החולים במקרים דחופים.

    פגיעה עצבית – לעיתים ההליך הכירורגי עלול לגרום לפגיעה לא רצויה בתאי עצב, שתוביל לאובדן תחושה או לנימול בחלל הפה. אם מתרחשת פגיעה כזאת חשוב להישאר רגועים ולזכור שהיא בדרך כלל חולפת מעצמה תוך זמן קצר.

    פגיעה בסינוס – לעיתים השתל עלול לחדור לחלל הסינוס, מה שעלול לגרום לזיהום בסינוסים. עם זאת, מדובר בתופעה קלה יחסית שבהחלט ניתן לטפל בה.

    פריודנט או רופא שיניים: במי כדאי לבחור?

    הצלחתו של ניתוח להשתלת חניכיים תלוי במידה רבה בבחירת הרופא המטפל. בניסיונו, מיומנותו ואיכות עבודתו. לכן חשוב שתקבלו את כל המידע הרלוונטי והחשוב בעבורכם מראש, וזאת על מנת לקבל החלטה נכונה, אחראית ומושכלת שתטיב עימכם. 

    פריודונט הוא מומחה לרפואת החניכיים – מתוקף הכשרתו הוא מחזיק בהבנה מעמיקה ונרחבת בכל התחום של מחלות חניכיים, ניתוחים לטיפול בבעיות חניכיים ומניעה של נזק לשיניים ולחניכיים בטיפולים כאלו. ניתוחים כמו השתלת חניכיים יכולים להיות מבוצעים אצל פריודונט או אצל רופא שיניים וחשוב להדגיש כי שני המקצועות האלו מחייבים הבנה מעמיקה בחלל הפה על כלל רבדיו. עם זאת, ככלל אצבע, בדרך כלל כדאי לשאוף לבחור במי שמחזיק בהתמחות ספציפית במצב הרפואי הייחודי שלכם.

    פריודונטים מחויבים להתעדכן כל העת בכלל ההתפתחויות והחידושים האחרונים בתחום רפואת החניכיים, להחזיק בכל הידע התיאורטי והמעשי הדרוש לטיפול בבעיות השונות הקשורות ברקמות האלו וכן להשתמש בכלים המתקדמים ביותר לאבחון לטיפול בבעיות חניכיים. פריודונט מוסמך יכול לתכנן בצורה יעילה ונכונה ביותר את הטיפול, למצוא את ההליכים שהכי מתאימים למטופל, לעקוב אחר קליטת השתלים וכן להתאים טיפולים נוספים שישפרו את בריאות החניכיים והשיניים במידת הצורך וכן ימנעו נזק נוסף לבריאות הפה בהמשך.

    לסיכום:

    טיפול כיסוי שורשים, הינו טיפול כירורגי עדין ומצריך מיומנות מקצועית גבוהה, על כן מומלץ להיוועץ במומחה לחניכיים, פריודונט, על מנת לאבחן האם מצב נסיגת החניכיים מצריך ומאפשר טיפול כירורגי. הגורמים אשר ישפיעו על הצלחת הטיפול הינם זיהוי גורמי הסיכון לנסיגת חניכיים וצמצומם ככל האפשר, אשר כוללים בין היתר שמירה על היגיינת פה אופטימלית.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושא טיפולי חניכיים

    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים