השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    דלקת בשן (Pulpitis)

    כאבי שיניים, רגישות לחום או קור ונפיחות בחניכיים שמופיעים פתאומית הן אחת התלונות הנפוצות ביותר בקרב מטופלים המגיעים למרפאת השיניים. בדרך כלל, מדובר על דלקת בשן שהתפתחה בעקבות זיהום חיידקי. מה עושים עם דלקת בשן? האם כל דלקת זקוקה לאותו טיפול והאם אפשר לרפא ולהציל שן שסובלת מדלקת חמורה? מה קורה אם מתפתחת דלקת בשן עם כתר? שן בינה? תשובות לשאלות אלו ומידע נוסף על דלקת בשן תוכלו למצוא במאמר שלפניכם.

    ממה נגרמת דלקת בשן?

    השיניים שלנו מורכבות משכבת אמייל חיצונית ושכבת דנטין פנימית. האמייל הוא חומר קשה ועמיד מאוד, הוא עוטף את השן ומגן עליה מפני חיידקים הנמצאים בחלל הפה, חומצות מהמזון שאנו אוכלים ומחבלות קטנות. כאשר ישנה פגיעה באמייל בשל פעילות חיידקית מוגברת או חבלה חזקה, לחיידקים מזיקים נפתח צוהר לדנטין הרך בפנים השן. חיידקים החודרים לשכבות הרכות של השיניים עלולים ליצור דלקת ש"אוכלת" את השן ויכולה להגיע עד לשורשי השיניים ולגרום לנזקים חמורים עד לכדי איבוד השן.

    מרבית הדלקות נגרמות בגלל שמירה לא נאותה על היגיינה דנטלית וחוסר תשומת לב ראויה לבעיות שיניים קלות שמחמירות עם הזמן. גורמי סיכון נוספים כוללים נטייה גנטית לפיתוח דלקות שיניים, תסמונת הפה היבש, עישון מוצרי טבק, מחלות סיסטמטיות מסוימות ונטילת תרופות המשפיעות לרעה על בריאות השיניים.

    מה התסמינים של דלקת בשן?

    מרבית המטופלים המאובחנים עם דלקת בשן מגיעים למרפאת השיניים בשל כאבים שהופיעו פתאום, לכאורה ללא סיבה ומבלי שנגרם נזק כלשהו לשן (בעקבות חבלה למשל). אכן, כאב הוא אחת התסמינים המובהקים של דלקת בשן אך הוא אינו היחיד:

    • נפיחות בחניכיים
    • רגישות לחום או לקור
    • שן רופפת
    • חניכיים נפוחות או אדומות
    • כאב בזמן לעיסה
    • טעם מתכתי בפה
    • ריח לא נעים מהפה

    כמובן שתסמינים אלו יכולים להצביע על בעיות אחרות בקשת השיניים או בחלל הפה. לכן, כאשר ישנו חוסר נוחות דנטלי כלשהו כדאי להגיע לבדיקה במרפאת השיניים ולא להמתין להופעתם של תסמינים חמורים כמו כאב. טיפול בדלקת בשן בשלב מוקדם יכול בהחלט למנוע סבל מיותר וטיפולי שיניים מורכבים.

    איך מטפלים בדלקת בשן?

    הטיפול בדלקת בשן נקבע לפי חומרת הדלקת והתסמינים. במרבית המקרים, כשמטופל מגיע אל רופא השיניים ומתלונן על כאב עז מדובר על דלקת פעילה. לאחר בדיקה של השיניים (הכוללת בדרך כלל גם צילומי שיניים) הרופא עשוי לבחור שלא לטפל מידית בשן אלא להתחיל בטיפול תרופתי. הטיפול יהיה לרוב אנטיביוטי, המטרה היא להכחיד את החיידקים המזיקים ולהוריד את עוצמת הדלקת לפני טיפול שיניים למיגור כולל של הבעיה. על המטופל לקחת את האנטיביוטיקה לפי הוראות הרופא (לרוב כשבוע) ולאחר מכן להגיע למרפאה להשלמת הטיפול.

    כאשר מדובר על דלקת בשלב התחלתי, ניקוי הדנטין הנגוע וסגירת השן באמצעות סתימה בדרך כלל יספיקו. אך אם מדובר על דלקות מורכבות ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש והנחת כתר. כמובן שרופא השיניים יעשה כל שביכולתו להציל את השן, אך במקרים בהם הדלקת חמורה מאוד והנזק שנגרם לשן נרחב מכדי לשקם הרופא יאלץ לעקור אותה.

    מה עושים כשמתפתחת דלקת בשן עם כתר?

    כתר מונח על שן שעברה טיפול נרחב, זהו השלב האחרון בטיפולים משקמים (כמו טיפולי שורש למשל). המטרה של הכתר היא להגן על השן מפני חיידקים בחלל הפה ולשמור על שלמותה לאחר הטיפול השיקומי. בדרך כלל, שיניים שעברו טיפול והנחת כתר לא יסבלו מבעיות נוספות. אך במקרים מסוימים דלקת יכולה לחזור ולהתפתח גם בשן שמוגנת בכתר (בשל זיהום חוזר, כתר שהונח בצורה לא נכונה, זיהום עיקש שלא הוסר במלואו לפני הנחת הכתר וסיבות נוספות). במידה והתגלתה דלקת בשן עם כתר על רופא השיניים לבצע הסרה של הכתר, ניקוי הדלקת, מיגור החיידקים בעזרת חומר תרופתי וסגירה מחודשת של השן. הפרוצדורה מורכבת מכיוון שהיא כוללת טיפול בשן שכבר עברה טיפול בעבר והיא אינה שלמה כמו שיניים בריאות, חזקה פחות ודורשת התייחסות עדינה ומדויקת מאוד. טיפול בדלקת בשן עם כתר דורש ניסיון וידע, מיומנות ומקצועיות רבה מרופא השיניים.

    האם אפשר לטפל בדלקת בשן בינה?

    שיני הבינה שלנו ממקומות אחרונות בשורת השיניים, שתיים לכל לסת וסך הכל ארבע שיניים. הן בוקעות בגילאי ה-20 המוקדמים עובדה שמקשה על בקיעה תקינה שלהן (מכיוון שאין להן די מקום בלסת). לכן, שיני בינה נוטות לסבול יותר מבעיות מאשר שיניים אחרות. למרות שבאופן עקרוני ניתן לטפל בשן בינה כמו בכל שן אחרת (סתימה, טיפול שורש וכן הלאה) מרבית רופאי השיניים ימליצו להסיר את השן. הסיבה לכך היא ששיני בינה מלכתחילה נוטות לצמוח באופן המפריע לשיניים סמוכות, הטיפול בהן נחשב לפחות אפקטיבי שכן הן בסיכון לסבול מדלקות חוזרות (בעיקר כי קשה לצחצח אותן כמו שצריך) ואין בהן צורך קריטי גם כך (הסרה של שן בינה לא מפריעה כלל ללעיסה).

    האם דלקת בשן יכולה להשפיע גם על החניכיים?

    בהחלט, דלקת שמתחילה בשן יכולה להתפשט אל החניכיים, לשורשי השיניים, לעצמות הלסת ולרקמות סמוכות. ללא טיפול, דלקות שיניים יכולות לגרום לזיהום שאינו נשאר בגבולות חלל הפה ולהוות סכנה של ממש לבריאות המטופל. למרבה המזל, רפואת השיניים המודרנית יכולה להתמודד עם מגוון בעיות שיניים כולל דלקות בחניכיים. ככל שהמטופל יגיע למרפאה בשלב מוקדם יותר כך הטיפול יהיה מצומצם יותר ואפקטיבי יותר.

    דלקת בשן

    מה אפשר לעשות כדי למנוע דלקות בשיניים?

    הדרך הטובה ביותר למזער את הסיכון לדלקות בשיניים היא שמירה על בריאותן –  צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, שימוש סדיר בחוט דנטלי, הקפדה על טיפולי שיננית מידי חצי שנה לפחות וביקורי מעקב במרפאת השיניים. כמו כן, הימנעות מעישון וצריכת מזונות עתירי סוכר, משקאות המכילים חומצות מזיקות לשיניים ושמירה על בריאות כללית יעזרו להוריד את הסיכוי לדלקות בשיניים.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.