השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    תוך כמה זמן עוברת דלקת חניכיים?

    טיפול בדלקת חניכיים הוא חלק בלתי נפרד מארגז הכלים של רופא השיניים. החניכיים שלנו חשובות לא פחות מהשיניים עצמן ושמירה על הבריאות שלהן חיונית לבריאות הכללית של קשת השיניים וחלל הפה. לכן, כאשר מתפתחת דלקת חניכיים חשוב מאוד לאבחן אותה נכון ולטפל בה בזמן. אך מה היא דלקת חניכיים? איך מטפלים בה ותוך כמה זמן היא צפויה לעבור?

    מה היא דלקת חניכיים?

    בפשטות, דלקת חניכיים היא תגובה של החניכיים שלנו לזיהום חיידקי. חיידקים החיים בחלל הפה נוטים להגיע עם השנים אל עומק החניכיים וללא טיפול מתאים הם יתרבו ויגרמו לזיהומים ודלקות. לכן, דלקות חניכיים מתרחשות בדרך כלל בגילאים מבוגרים אך גם צעירים יכולים לסבול מהן, במיוחד כאשר ההיגיינה הדנטלית לקויה. הסיבות העיקריות להתפתחותן הן אכן הזנחה של ניקיון השיניים וזמן. ללא ניקוי יסודי של השיניים והפלאק שמצטבר בבסיס השן לחיידקים האפשרות לקבל אחיזה ולגרום למגוון בעיות כולל עששת. דלקת חניכיים פשוטה בדרך כלל לא כוללת תסמינים כלשהם והיא מאובחנת על ידי השיננית או רופא השיניים בביקור סדיר. אך במצבים מתקדמים דלקת חניכיים גורמת לדימומים, כאבים, רגישות לחום/קור ואפילו נסיגת חניכיים ותזוזות שיניים. במקרים חמורים אפילו לנשירת שיניים וזיהומים קשים בחלל הפה.

    סוגי דלקת חניכיים והטיפול בהן

    בגדול, דלקות חניכיים מתחלקות לשני סוגים – דלקת קלה ודלקת חמורה (או חריפה). בנוסף, מצבים שונים המערבים זיהומים חיידקיים בחניכיים גם הם נכללים תחת אותה קטגוריה.

    דלקת חניכיים קלה  GINGIVITIS

    הסוג הנפוץ והקל ביותר של דלקת חניכיים הוא ג'ינג'יבייטיס. זה הוא מצב התחלתי בו אין בדרך כלל כל תסמין. דלקת קלה יכולה להתפתח מספר שנים בלי אבחון אם לא ניגשים לרופא השיניים.

    הטיפול: הטיפול בדלקת חניכיים קלה פשוט וכולל ניקוי שיניים יסודי אצל השיננית או ניקוי עמוק יותר אצל רופא השיניים. הסרת רובד החיידקים שמצטבר על השן ובבסיסה מסייע להשמיד את החיידקים ושמירה על היגיינה דנטלית מוקפדת יבטיח שהם לא יחזרו. מי שאובחן עם דלקת חניכיים קלה חשוב שיבקר אצל השיננית באופן סדיר וישתמש בחוט דנטלי או קיסם שיניים לניקיון יסודי. לרוב, אחרי טיפול או שניים אצל השיננית הדלקת תעבור ללא נזקים.

    דלקת חניכיים מתקדמת PERIODOTITIS

    שלא כמו דלקת קלה, פריודונטיטיס – דלקת חמורה הוא מצב בו מופיעים תסמינים המעידים על התרבות חיידקים בחניכיים ובבסיסי השן. במצב זה, נוצרים כיסים בחניכיים שאותם קשה מאוד לנקות. התוצאה היא תסמינים כמו דימום, כאבים באכילה, רגישות למזונות קרים או חמים ועד לנדידת שיניים ונסיגת חניכיים.

    הטיפול: הטיפול בדלקת חניכיים במצב מתקדם מחייב ראשית בדיקה יסודית ומקצועית של המצב והערכה בדבר החומרה של הדלקת והנזק שהיא יצרה. במידה ורופא השיניים מתרשם שהדלקת אמנם מתקדמת אך עדיין לא יצרה נזק חמור, הוא יכול להציע פתרונות לא פולשניים. הפתרון הנפוץ ביותר הוא הקצעת שורשים. מדובר על ניקוי יסודי מאוד של כיסי הדלקת, השיניים והחניכיים שמתבצע על ידי רופא השיניים. הטיפול נעשה בשתיים עד ארבע פגישות כאשר בכל פגישה הרופא מתמקד בחלק אחר של קשת השיניים (כדי להקל על המטופל ולחסוך "זמן כיסא" ארוך ולאפשר לחניכיים להחלים בין טיפול לטיפול). את הטיפול עושים לאורך מספר חודשים. במידה ויש צורך, הרופא יכול להציע גם פתרונות מתקדמים יותר כמו ניתוחי חניכיים להסרת הדלקת, השתלת חניכיים ועוד.

    מחלות חניכיים נוספות

    מחלות חניכיים נוספות כוללות למשל:

    • מורסה בחניכיים – זיהום נקודתי המאופיין בהיווצרותו של כיס דלקת ומחייב טיפול מידי.
    • דלקת בשורשי השיניים והחניכיים – כאשר דלקת לא נשארת רק בחניכיים אלא מגיעה עד לשורש השן.
    • דלקת בעקבות שתלים – תחזוקה לקויה של שתל, התקנה לא נכונה שדל שתלים וכדומה יכולים לגרום לדלת סביב השתל.

    מצבים אלו מחייבים טיפול מהיר ומקצועי אך חשוב לא פחות – אבחון מדויק של הבעיה. רק רופא שיניים המחזיק בניסיון רב בתחום יכול לאבחן נכון ולקבוע תכנית טיפול. טיפול במקרים אלו כולל התערבות כמו ניקוז מורסה, טיפולי שורש, החלפת שתלים וכדומה – כל מצב לגופו והטיפול הנכון עבורו.

    מה ארגיש בזמן ההחלמה מדלקת חניכיים?

    התשובה לשאלה זו תלויה בטיפול שנעשה כמובן. ניקוי שיניים על ידי שיננית יכול לגרום למעט רגישות לקור או חום למשך כיומיים ולא אמור לכלול תסמינים נוספים. הקצעת שורשים הוא הליך מעט יותר אינטנסיבי ותופעות הלוואי שלו כוללות אי נוחות למשך מספר ימים, רגישות לחום וקור ולפעמים גם קושי קל בלעיסה. אלו יעברו לאחר מספר ימים ועד שבוע. כאשר מדובר על ניתוחי חניכיים הרי שכל ניתוח ותופעותיו וזמן החלמה אחר. לרוב, ניתוחי חניכיים מוצעים כאופציה אחרונה על ידי רופאי השיניים שכן מדובר על הליכים מורכבים עבור המטופלים שדורשים זמן החלמה ארוך במקצת וכוללים אי נוחות מרובה. החלמה מניתוח השתלת חניכיים למשל יכולה לקחת בין 10 ימים לשבועיים.

    תוך כמה זמן עוברת דלקת חניכיים?

    מתי הדלקת צפויה לעבור?

    קצב ההחלמה של כל מטופל אישי ותלוי לא רק בבריאות הכללית אלא גם בגיל וכמובן – חומרת הדלקת וסוג הטיפול שנעשה כדי למגר אותה. בדרך כלל, טיפול בדלקת חניכיים לוקח בים מספר שבועות למספר חודשים ויש מטופלים שמתמודדים עם התופעה למשך שנים כאשר למרות המאמצים הגדולים שנעשים על ידי הרופא והמטופל – הדלקת חוזרת ויש לטפל בה שוב ושוב (בדרך כלל מדובר על מטופלים בגיל השלישי, מעשנים ומי שיש לו נטייה לסבול מבעיות דנטליות מסיבות שלא לחלוטין מובנות). החדשות הטובות הן שעבור רוב האנשים, מספיק טיפול או סדרת טיפולים קצרה כדי למגר את הדלקת. שמירה על היגיינה טובה וביקורים סדירים אצת השיננית יבטיחו שגם אם תתפתח דלקת מחדש היא תאובחן ותטופל בזמן בצורה מהירה, יעילה ואפקטיבית.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.