השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    השתלת שיניים היא הליך מורכב אשר דורש מיומנות, ידע מעמיק וחשוב מכל – זמן – ולא מעט ממנו. הטיפול בדרך כלל נפרס על פני חודשים ארוכים ויכול גם לארוך כשנה ויותר. עם זאת, בשנים האחרונות היכולות בתחום הזה, כמו גם בתחומים רבים ברפואה, עשו קפיצת דרך משמעותית ומאפשרים לבצע ההשתלה במקרים מסוימים תוך זמן קצר בהרבה – אפילו ביום אחד.

    חשוב להבין שטיפול כזה לא מתאים לכל אחד ואמנם טומן בחובו יתרונות רבים – אך גם חסרונות שחשוב לתת עליהם את הדעת. הנה כל מה שצריך להבין כדי לקבל החלטה מושכלת בעניין הזה:

    כשעולה הצורך בהשתלת שיניים, ברוב המקרים התהליך המורכב יתבצע בשני מפגשים לפחות. בראשון מתקינים את השתלים, שמהווים למעשה את השורש של השן, ורק לאחר כמה חודשים מבצעים שיקום קבוע באמצעות כתרים קבועים שמחליפים את חלקה הנראה לעין. בין הטיפולים ככל הנראה ייעשה שימוש בשיניים זמניות, ברוב המקרים תותבות זמניות. זאת כדי לאפשר לרופא לבחון האם השתל נקלט כראוי לפני הנחת הכתרים הקבועים.

    בשנים האחרונות, הודות להתפתחות טכנולוגית בתחום השתלים, ניתן לבצע את התהליך הזה גם במפגש אחד וללא תקופת ההמתנה הזאת. השיטה החדשה נקראת "העמסה מידית", והיא מאפשרת להתקין גם את השתלים וגם את הכתרים באותו הטיפול. עם זאת, חשוב להבין כי זה לא "פתרון קסם" המתאים לכל אחד. הנה כל מה שחשוב לדעת על השתלת שיניים ביום אחד.

    למי מתאימה השתלת שיניים ביום אחד?

    אין נוסחה אחת שקובעת מי מתאים להשתלת שיניים מהירה ומי לא. ההמלצה תתקבל על ידי הרופא המטפל, לפעמים תוך התייעצות עם פריודונט – מומחה לרפואת חניכיים.

    כדי לבצע השתלת שיניים ביום אחד, יש לעמוד במספר תנאי סף חשובים ביותר. בחלק מהמקרים של הרס השן, העצם שמחזיקה אותה נהרסת במידה שמחייבת השתלת עצם. כדי לבצע השתלה ביום אחד, ראשית חשוב לוודא כי באזור הפגוע נשארה מספיק עצם שתתמוך בשן – ושהעצם הזאת תהיה מספיק צפופה ואיכותית. 

    כדי לבחון את מידת ההתאמה לטיפול, ראשית נבצע צילום CT שיעזור לגבש תמונה מדויקת יותר של חלל הפה. הצילום יעזור להבין האם יש באזור ההשתלה מספיק עצם שתתמוך בשתלים, או שנדרשת גם השתלת עצם לקראת השחזור. במקרה כזה לא ניתן יהיה לבצע את הטיפול המהיר.

    בנוסף נבחן את ההרגלים של המטופל. אנשים אשר מעשנים ולא יכולים להפסיק, או כאלה שחורקים שיניים בצורה שגורמת נזק לשיניים ולחניכיים – עלולים לפגוע בסיכויי ההצלחה של ההליך הזה. במקרים כאלו ראשית נטפל בבעיה הזאת, או שנשקול ביצוע שתלים בטכניקה אחרת.

    גם אנשים שמתמודדים עם מחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב, סוכרת או מחלות אוטואימוניות יכולים להימצא כלא מתאימים להשתלה המהירה. לכן, יש לעדכן את צוות המרפאה בכל מצב רפואי ייחודי או בכל שינוי במצבכם לקראת הטיפול.

    יתרונות להשתלת שיניים ביום אחד

    מלבד היתרון הברור שבהשלמת התהליך בצורה מהירה הרבה יותר תוך צמצום משך הטיפולים במרפאה – לבחירה בהליך הזה יש יתרונות נוספים גם בהיבט של שיפור הבריאות הדנטלית בפרט והגופנית בכלל.

    טיפול כזה מאפשר לחזור מהר לשגרה – כלומר לאכול, לדבר ולצחצח שיניים כמו שהיינו רגילים לעשות עם השיניים הטבעיות. הדבר תורם לשיפור התזונה וההיגיינה הדנטלית בתנאי שאכן מקפידים לשפר את ההיבטים החיוניים האלו בשמירה על הבריאות. בנוסף, בעוד שטיפול השתלים נחשב בטוח ביותר, הרי שכל הליך רפואי טומן בחובו סיכון כלשהו. כאשר מצמצמים את מספר הטיפולים – מפחיתים גם את הסיכון האפשרי שכרוך בהם.

    חסרונות להשתלת שיניים ביום אחד

    כמו בכל דבר בחיים, גם כאן הקיצור עשוי לעיתים לבוא על חשבון דברים אחרים. הסיבה שהליך השתלת השיניים נפרס על פני חודשים רבים היא כי נדרש חלון המתנה שבו האזור יחלים והשתל ייקלט בפה. בזמן הזה העצם נבנית סביב העצם ומספקת לה תמיכה שתאפשר את העמסת הכתר הקבוע.

    כאשר משתמשים ב"קיצור דרך", זה עלול להגביר את הסיכון לקליטה לא נכונה של אביזרי השחזור בפה. לכן הטיפול לא מתאים לכולם, אך ברוב המקרים שבהם כן מבצעים אותו, רואים אחוזי הצלחה גבוהים ומעודדים בהחלט.

    כיצד מתבצעת השתלת שיניים ביום אחד?

    זהו הליך מורכב יותר מהשתלת שיניים בשיטה המסורתית, אשר דורש מיומנות, רגישות וניסיון רב מצד הרופא המטפל. הוא מתבצע בהרדמה מקומית ומשכו תלוי בפרמטרים שונים, כמו כמות השתלים והכתרים הנדרשים, כמו גם שיטת הטיפול הספציפית שתיבחר.

    בהשתלת שיניים מהירה, מחדירים את השתל, שכאמור מהווה את הבסיס לשן, אל החניכיים ומשאירים את הקצה שלו חשוף. לאחר מכן, הרופא ילביש על הקצה של השתל את התותב שנבחר, ברוב המקרים יהיה מדובר בכתר זמני המוכן מראש.

    אחת השיטות הבולטות בתחום הזה נקראת All On 4, ובה מחדירים ארבעה שתלים בזווית של 45 מעלות ועליהם מחדירים מערכת של שיניים שמוברגות על גבי השתלים ולא ניתן לשלוף אותן. לשיטה זו יש סיכויי הצלחה גבוהים, גם אל מול השיטות המסורתיות להשתלת שיניים.

    האם התהליך הזה מסוכן?

    כמו בכל ניתוח בחלל הפה, גם אחרי הטיפול הזה אתם עלולים לסבול מנפיחות, דימום או כאב מקומי. חשוב לזכור כי התסמינים האלו הם זמניים וצפויים לחלוף לאחר כמה ימים. עם זאת, קיים גם סיכון לזיהום ולכך שהשתל לא ייקלט כראוי בפה. לכן יידרש מעקב קפדני של הרופא המטפל בתקופה שלאחר הניתוח.

    כיצד ניתן להבטיח את הצלחת הטיפול?

    הדבר החשוב ביותר שיש להקפיד עליו אחרי טיפול כזה הוא שמירה על השיניים. יש להימנע מלאתגר אותן באמצעות אכילת מזונות קשים ולהשתדל לאכול כמה שיותר מאכלים רכים ונוזליים. יש לשמור על תפריט כזה לתקופה של לפחות חודש וחצי כדי לשפר את סיכויי הקליטה של השתלים בפה.

    בנוסף, יש להימנע מעישון בתקופה הזאת ולהקפיד לצחצח את השיניים והחניכים בעדינות ובהתאם להנחיות הרופא המטפל. ייתכן כי תידרשו גם לשטוף את הפה עם נוזל ייעודי וליטול אנטיביוטיקה למניעת זיהום. אולם בהיבט הזה תקבלו הנחיות מפורטות יותר מהרופא לאחר הניתוח ובהתאם למצב הבריאותי שלכם. השתדלו להגיע לביקורות במרפאה במועדים שנקבעו ולמלא אחר הוראות הצוות המטפל במלואן.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושא השתלות

    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים