השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    גיל ההתבגרות היא תקופה עמוסה בשינויים ותהפוכות: ההורמונים משתוללים, הגוף משתנה והאופי מתעצב. בגיל הזה, גם השיניים צומחות ומתעצבות, והעצמות נבנות בקצב מואץ ביותר. לכן, זהו הזמן הטוב ביותר לבצע טיפולים ליישור השיניים ולתיקון מבנה הלסת. בואו נבין איך בדיוק עובד התהליך הזה, כמה זמן הוא לוקח ולמה לצפות במהלכו.

    מאיזה גיל אפשר ליישר את השיניים?

    יישור שיניים באמצעות סמכים ("גשר" וגומיות), בדרך כלל אפשרי מגיל 10 ומעלה, ורק לאחר שכל "שיני החלב" הזמניות מתחלפות בשיניים קבועות. עם זאת, במקרים מסוימים אפשר להתחיל טיפול ראשוני כבר בגילאים מוקדמים יותר, ובכל מקרה מומלץ להגיע עם הילד לביקורות תקופתיות החל מגיל 7, לאיתור בעיות וטיפול בהן מבעוד מועד.

    את טיפול יישור השיניים מומלץ לבצע בגיל מוקדם ככל שניתן, כשהשיניים והחניכיים עדיין בתהליך התעצבות, וניתן להשפיע עליהן בקלות רבה יותר. אולם, חשוב להקשיב לחוות דעת של אורתודונט מוסמך בהקשר הזה ולפעול על פי המלצתו.

    באילו אמצעים ניתן להשתמש ליישור שיניים?

    כיום ניתן לתקן חריגות במבנה השיניים או הלסת בדרכים הבאות:

    סמכים (גשר) 

    זהו הפתרון המוכר ביותר וגם הנגיש ביותר. בשיטה הזאת, מתקינים סמכים על השיניים ומחברים אותם בעזרת גומיות. את הגומיות מותחים בכל כמה חודשים כדי לתקן רווחים בין השיניים. כיום ניתן גם להתקין סמכים נסתרים בחלקן האחורי של השיניים כך שפחות יבחינו בהם.

    פלטה 

    זהו מתקן אורתודונטי שניתן להסיר בקלות במידת הצורך. גם הוא משמש לתיקון רווחים בין השיניים, בדרך כלל כאשר מדובר ברווחים קטנים יותר.

    רסן 

    זהו מכשיר שנועד לתקן יחסים לא תקינים בין הלסת העליונה לתחתונה. בדרך כלל המטופלים יתבקשו לישון עם האביזר הזה למשך הלילה, או להשתמש בו למשך מספר מסוים של שעות לאורך היום.

    קשתיות שקופות 

    זוהי קשתית שעשויה מאקריל. היתרון שלה טמון בעובדה שכמעט ולא מבחינים בה כשמביטים במטופל, וניתן להסיר אותה בקלות כדי לנקות אותה, או כדי לאכול.

    כמה זמן אורך טיפול היישור?

    קשה להעריך כמה זמן יידרש להשגת התוצאות הרצויות, משום שהליך יישור שיניים הוא מאוד אישי, ותלוי בגורמים שונים. הצלחת הטיפול דורשת שיתוף פעולה מלא מצד המטופל, וגם מיומנות ומקצועיות של האורתודונט המטפל. עם זאת, ניתן להעריך כי הזמן הממוצע של טיפולים כאלו נע בין 18 ל-36 חודשים.

    על מה חשוב להקפיד במהלך הטיפול?

    האחריות להצלחת הטיפול נתונה כאמור גם בידי בני הנוער. למרות שהטיפול מתבצע בגיל שבו השליטה העצמית לא תמיד בשיאה, חשוב להדגיש בפני ילדיכם שככל שהם יגלו יותר רצינות בתהליך, כך התוצאות יהיו טובות יותר והטיפול יסתיים מוקדם יותר.

    בכל תקופת הטיפול, חשוב להימנע מאכילה של מזונות מסוימים, לרבות: פיצוחים, פופקורן, ממתקים קשים, לעיסת מסטיקים, ממתקי קרמל וטופי, ממתקי גומי וכל מזון אחר שעלול להיות קשה או דביק מהרגיל.

    בנוסף, חשוב להקפיד אפילו יותר מהרגיל על צחצוח נכון ומדויק של השיניים, בדגש על צחצוח אביזרי היישור עם מברשת המתאימה לכך. במסגרת הטיפול תינתן הדרכה מיוחדת לשמירה על היגיינת הפה, שתשפר את תוצאות הטיפול.

    חשוב גם להקפיד להגיע לבדיקות שגרתיות אצל האורתודונט במועדים שנקבעו, ולבצע טיפול ניקוי של השיניים ואביזרי היישור אחת לכמה חודשים, בהתאם להמלצת הרופא המטפל.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושאים כלליים ויישור שיניים

    שיני חלב
    שיני חלב

    שיני החלב הן השיניים הראשונות, סימן למוכנות לעבור מחלב בלבד למזונות נוספים והן חלק בלתי

    קרא עוד »
    שיני בינה
    שיני בינה

    בגילאי העשרים אצל מרבית המבוגרים, מתפתח סט שלישי של שיניים טוחנות שנקרא שיני בינה. בעוד

    קרא עוד »
    ד"ר חגי חזן
    ד"ר חגי מולינה חזן

    מומחה ליישור שיניים ולסתות