השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טיפול שורש וכתר

    בחלל הפה חיים חיידקים רבים, לרוב הם לא מזיקים כלל וכלל אך אם הם מתרבים ללא בקרה הם עלולים לגרום לדלקות ולזיהום בחניכיים, לעששת ולדלקת בשורשי השן. כאשר הזיהום מגיע אל עומק שורשי השן הרופא ימליץ על טיפול שורש למיגור הדלקת ושיקום השורשים. המטרה היא להימנע מעקירת השן והחלפתה בשתל דנטלי. איך עושים טיפול שורש וכתר? מה הוא מבנה ואיך הוא קשור לטיפולי שורש? מה ההנחיות לאחר הטיפול ואיך שומרים על בריאות השיניים אחרי טיפולי שורש?

    למה עושים טיפול שורש וכתר?

    כאמור, המטרה של טיפול שורש וכתר היא להציל שן חולה ולרפא אותה. מטרת העל של רפואת השיניים היא תמיד לנסות ולשמור על השיניים הטבעיות שלנו שלמות ובריאות אך במידה והתגלתה דלקת בשורשי השן הרופא ירצה לנקות אותה ולוודא שהחיידקים לא יוכלו להתפשט ולגרום לנזק נוסף. ללא טיפול הדלקת תחמיר, יכולים להופיע כאבים, דימום, מוגלה וריח רע מהפה. בסופו של דבר, דלקת חמורה עלולה להתפשט גם לשיניים סמוכות, לחניכיים ואפילו לעצמו הלסת ולגרום לנזק משמעותי.

    איך עושים טיפול שורש וכתר?

    טיפול שורש נעשה בהרדמה מקומית ולרוב בשתיים-שלוש פגישות. בשלב הראשון הרופא מנקה היטב את תוכן השן בעזרת מכשור דנטלי ייחודי ומסיר כל סימן לדלקת. בשלב הבא הרופא מחטא את השן ושרשיה ולעיתים יהיה צורך גם באפליקציה של תרופות לשחרור איטי. לאחר מכן הרופא מודד את השן עבור יצירת כתר. לעיתים ניתן להרכיב את הכתר החדש מיד לאחר הטיפול אך במקרים מסוימים יש להגיע לפגישה נוספת.

    האם טיפול שורש כואב?

    מכיוון שהטיפול נעשה בהרדמה מקומית הוא אינו כואב. הדבר היחיד שמרגישים הוא את זריקת ההרדמה. לאחר שחומרי ההרדמה מתפוגגים תיתכן תחושת כאב שניטל לנהל תוך שימוש בתרופות לשיכוך כאב ללא מרשם רופא או לבקש מרופא השיניים מרשם לתרופה חזקה יותר במידת הצורך.

    מה הוא מבנה לאחר טיפול שורש?

    בהקשר של טיפול שורש, מבנה הוא אמצעי עזר למילוי השן. שן שטופלה בצורה נרחבת לא נוכל להחזיק כתר כראוי ויש צורך למלא אותה לפני הנחת הכתר – המילוי מכונה מבנה. ישנם סוגים רבים של מבנים הנבדלים האחד מהשני בצורתם, החומר ממנו הם עשויים וחוזקם.

    האם חייבים להניח כתר על השן אחרי הטיפול?

    במרבית המקרים, כאשר שן מחייבת טיפול שורש אין מנוס מהנחת כתר בסיום הטיפול. הסיבה לכך היא שטיפול שורש בדרך כלל משאיר את השן חלולה ממרבית תוכנה וללא הכתר היא תהיה פגיעה לחדירת חיידקים מזיקים והרס נוסף. לכן, רופא השיניים בדרך כלל ימליץ על כתר בסיום הטיפול.

    מה ההנחיות לאחר טיפול שורש וכתר?

    מכיוון שטיפול שורש נעשה בהרדמה מקומית, בתום הטיפול לא יופיע כל כאב או אי נוחות מיוחדת. עד להתפוגגות חומרי ההרדמה הצד בו נעשה הטיפול אכן ירגיש רדום. תחושות אלו עוברות לאחר מספר שעות. אפשר לשתות מים פושרים לאחר הטיפול אך מומלץ להמתין כשעתיים לפני אכילה. אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית לאחר הטיפול ומומלץ לנוח ולא להתאמת באופן כללי. מי שחווה אי נוחות רבה או כאב לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה מומלץ לו לקחת משכך כאבים (כדאי להתייעץ עם הרופא לפני לגבי סוג התרופה). נפיחות קלה, אדמומיות ורגישות לחום/קור ימשכו כמה ימים ועד שבוע לכל היותר. ניתן לחזור לשגרה מלאה שלא כוללת פעילות גופנית מאומצת כבר בבוקר לאחר ההליך אם כי מומלץ בכל זאת לקחת פסק זמן של יומיים-שלושה ולאפשר לגוף להחלים בניחותא.

    איך לשמור על בריאות השן לאורך זמן אחרי טיפול שורש?

    לאחר טיפול שורש וכתר, השן יכולה להמשיך להיות בריאה למשך שנים רבות אם נטפל בה היטב. הטיפול בשיניים שלנו חשוב בכל גיל ובכל מצב כמובן אך חשוב במיוחד עבור מי שעבר טיפולי שיניים ויש לו עזרים דנטליים כמו כתרים או גשרים. כדי לשמור על שלמות השחזורים ובריאות השיניים באופן כללי חשוב מאוד לצחצח שיניים היטב פעמיים ביום לפחות ועדיף לאחר כל ארוחה, להשתמש בזהירות בחוט דנטלי ורצוי גם במי פה. בנוסף, יש להגיע למרפאת השיניים לטיפול שיננית לכל הפחות פעמיים בשנה ועדיף שלושה-ארבע פעמים במיוחד למי שסובל גם מדלקות חניכיים.

    טיפול שורש וכתר

    תמונה של ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.