טיפול שורש: מדוע צריך אותו וכיצד הוא מתבצע?

חלל הפה שלנו הוא בין המקומות המועדים ביותר לפורענות בגוף מבחינת שגשוג של חיידקים מזיקים. המזון שאנחנו מכניסים לפה לא רק מזין אותנו. השאריות שלו שנותרות בין השיניים משמשות גם חיידקים שמסתתרים בתוך הפה ועלולים לגרום לעששת, לדלקות ולחורים בשיניים.

כשחיידקים מתיישבים באזור מוך השן, היא הרקמה הפנימית ביותר שלה, ונשארים בה במשך חודשים רבים ללא טיפול, הגוף ינסה להילחם בהם באמצעות יצירת דלקת. זו בתורה תגרום להרס של תאי עצב ודם באזור, עד למצב שבו לא תוכלו להרגיש את השן ובמקביל תסבלו מכאבים חמורים באזור שסביבה.

כשלא מטפלים בזמן בדלקת ובעששת המורחבת, המצב עלול לגרום לאובדן השן ולנזקים בלתי הפיכים. במקרה כזה, אין מנוס מטיפול שורש שיציל את השן וימנע מהזיהום להתפתח לאזורים נוספים בחלל הפה.

איך מאבחנים את הצורך בטיפול שורש?

בכל מקרה שבו אתם סובלים מכאבים בשניים ומדלקת חניכיים, יש להיוועץ בהקדם עם רופא שיניים או מומחה לרפואת חניכיים. בשלב הראשון, הרופא יבצע צילום לשיניים וישמע מכם על מיקום ועוצמת הכאבים שעמם אתם מתמודדים. מצב המצריך טיפול שורש ככל הנראה יהיה מלווה בכאבים פתאומיים ועוצמתיים, שאינם נגרמים על ידי גירויים חיצוניים כמו אכילה או שתייה.

כאבים המרמזים על צורך בטיפול שורש עלולים גם להקרין לראש, לאוזניים, ללסת או לעיניים. במקרים כאלו, אתם עלולים להרגיש פעימות באזור השן שמלמדות על דלקת, או אפילו על תזוזה של השיניים.

איך מתבצע טיפול שורש?

טיפול שורש לרוב יתבצע תחת אלחוש מקומי הניתן בזריקה. מטרתו של הטיפול היא להסיר את האזורים בשן שנהרסו בעקבות העששת. לאחר ההסרה, הרופא ינקה בזהירות את האזור הפגוע באמצעות סט של מחטים זעירות ולאחר מכן ישחזר במידת הצורך את החלקים בשן שנהרסו בעזרת סתימות או כתרים.

מדובר בתהליך מורכב הדורש מיומנות וסבלנות מצד הרופא המטפל וגם מצד המטופל. הטיפול יכול לארוך לא מעט זמן ובמקרים מסוימים אפילו לדרוש שני ביקורים ויותר במרפאה. חשוב להיות מודעים לכך בתחילת הדרך ולבצע את הנחיות הרופא במלואן, כדי להשיג תוצאות מיטביות שיאפשרו לשמור על השיניים ולהימנע מאובדן שלהן או מנזק נוסף.

טיפול שורש באמצעות מיקרוסקופ

זוהי הטכנולוגיה החדשנית ביותר כיום לטיפולי שורש. בשיטה זו עושים שימוש בתאורה מיוחדת ובמיקרוסקופ ייעודי אשר מגדיל את האזור פי 25 ומאפשר לרופא יכולות מדויקות וממוקדות יותר. כך ניתן להפחית את הנזק לשברים בשיניים ולהסיר רק את החלקים הפגועים בשן, תוך הימנעות מהסרה של חלקים בריאים.

טיפול שורש כירורגי (אפיסקטומי)

בטיפול שורש רגיל, מסירים את החלקים הפגועים דרך כותרת השן. אם הגישה לאזורים אלו דרך כותרת השן חסומה, ניתן להגיע אליהם ולהסיר אותם גם דרך החניכיים. בטיפול כזה מסירים את קצה השורש של השן כדי להשיג גישה לאזור הפגוע ולהסיר ביעילות את חלקי השן שנהרסו. לצורך כך משתמשים באמצעים מיקרוסקופיים מתקדמים ובחומרי מילוי לאזורים המנותחים.

גם הניתוח הזה מבוצע בהרדמה מקומית והנטייה היא לבצע אותו במקרה של טיפול שורש קודם שלא צלח, או במקרה שהצילום הראה כי מדובר בפגיעה שקרובה לשורש.

טיפול שורש חוזר

אחרי טיפול שורש, ההנחיה היא להישאר במעקב אצל הרופא המטפל כדי לראות האם הדלקת חזרה או הוסרה במלואה. בחלק מהמקרים, יידרש חידוש לטיפול השורש, מסיבות רבות הכוללות בין היתר קושי בניקוי מוחלט של תעלות השורש, עששת עמוקה מהרגיל או הישרדות של חיידקים למרות הניסיונות להסירם.

במצב כזה, יש לבצע טיפול נוסף שבו ינקה הרופא את תעלות שורש השן, יחטא ויאטום אותן. טיפול כזה בדרך כלל יבוצע בשני מפגשים. במפגש הראשון תסולק הסתימה הקודמת ויונחו תחבושות עם תרופה שנלחמת בזיהום. במפגש השני תתבצע סתימה סופית של שורש השן למניעת זיהום נוסף. תהליך כזה יכול להתבצע גם ללא הרדמה משום שלא קיים עצב פעיל במקום ולכן לא יורגש כאב.

כיסוי שורשים

אם אתם שותים משקאות חמים או קרים והשיניים כואבות מאוד, ייתכן כי מדובר במקרה של חשיפת שורשי השיניים כתוצאה מנסיגת חניכיים, מעששת או מהשפעה של טיפול שיניים קודם. כיום ניתן לבודד את האזור הרגיל ולכסות את החלק החשוף בשן באמצעות מכשיר שנקרא "מתלה חניכיים". מכשיר זה גם מסייע להפחית במידה ניכרת את הרגישות וגם לשפר את האסתטיקה של החניכיים.