השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טיפול שיניים עם גז צחוק (סדציה נשאפת)

    גז צחוק הוא כינוי לתרכובת אינרטית של חמצן דו-חנקני (נייטרוס) או בשמה הרשמי סדציה נשאפת. הוא משמש ברפואת השיניים להרגעת מטופלים, שיכוך חרדות והשגת שיתוף פעולה במטופלים שמתקשים לעבור טיפול שיניים בערות מלאה. ההשפעה של גז צחוק זמנית, אין לו תופעות לוואי ארוכות טווח, הוא אינו מגרה את מערכת הנשימה, משפיע במהירות והשימוש בו פשוט למדי. איך משתמשים בגז צחוק? מהן ההשפעות שלו? האם יש תופעות לוואי?

    איך משתמשים בגז צחוק?

    על אפו של המטופל מונחת מסכה קטנה דרכה הגז נשאף. את כמות הגז אפשר לכוון וכך לשנות את מצב התודעה הכללי של המטופל. המטופל נשער ער, מודע למתרחש סביבו, יכול לתקשר עם הרופא במידת הצורך. ההשפעה מרגיעה, גורמת לתחושת זמן מהירה יותר ובאופן כללי מאפשרת לעבור טיפול שיניים בקלות וברוגע. כל רופא שיניים שעבר הסכמה לכך יכול לעשות טיפול שיניים עם גז צחוק, אין צורך ברופא מרדים.

    מה ההבדל בין גז צחוק לסדציה בעירוי והרדמה כללית?

    טיפול שיניים עם גז צחוק אינו דורש הכנה מוקדמת מצדו של המטופל (למעט צום של 3 שעות), הוא נחשב לבטוח גם לילדים, הוא אינו כולל תופעות לוואי ארוכות טווח והשימוש בו פשוט וקל. המטופל נשאר ער, מודע למתרחש סביבו וההשפעה פגה מספר דקות לאחר שמפסיקים את הטיפול. לאומת זאת, סדציה בעירוי והרדמה כללית דורשים בדיקות מקדימות, מדובר על הליך שמשפיע הכרתית ופיזית. בהרדמה כללית, ישנו שיתוק מלא של כל שרירי הגוף כולל שרירי הנשימה כך שיש צורך בציוד תומך נשימה. סדציה בעירוי נהוגה בטיפולי שיניים שצפויים להמשך עד 4 שעות, מעבר לכך יש צור בהרדמה כללית. התאוששות מהרדמה בעירוי והרדמה כללית ארוכה יותר ונדרשת השגחה לאחר מכן.

    באילו מקרים יוצע טיפול שיניים עם גז צחוק?

    טיפול שיניים עם גז צחוק מתאים לילדים ומבוגרים שזקוקים להרגעה בזמן הטיפול. מטופלים שחווים חרדה, חשש, פחד או מתקשים לשבת מבלי לזוז בזמן הטיפול יכולים לעבור אותו עם גז צחוק בקלות רבה יותר.

    האם כל אחד יכול לעבור טיפול שיניים עם גז צחוק?

    בגדול כן, גז צחוק לא משפיע על מערכת הנשימה, אין לו תופעות לוואי ארוכות טווח ואין מניעה להשתמש בו גם במטופלים שסובלים ממרבית המחלות הכרוניות. יוצאי דופן הם אנשים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית, נשים בהריון (אם כי יש רופאים שמתירים את השימוש החל מהשליש השני להריון) וילדים צעירים שלא יכולים לשתף פעולה. בנוסף, מי שחושש מ"אובדן שליטה" ואינו יכול להיות במצב מעורפל תודעתית ייתכן שלא יוכל ליהנות מהיתרונות של טיפול תחת ההשפעה של גז צחוק.

    האם ישנן הנחיות מיוחדות לפני הטיפול?

    לפני הטיפול בגז צחוק יש להיות בצום של 3 שעות. כדי שגז הצחוק יוכל להשפיע, חשוב שהמטופל יוכל לנשום באופן חופשי לכן במקרים של הפרעה בדרכי הנשימה בשל צינון או מסיבה אחרת יש לדחות את הטיפול.

    מה מרגישים במהלך הטיפול?

    גז צחוק גורם לתחושת ריחוף קלה, רוגע ושלווה. בנוסף, ישנה תחושה שהזמן עובר מהר יותר. למרות שמו, הגז לא גורם לצחוק בלתי נשלט, ההשפעה שלו בעיקר מרגיעה ומשרה שלווה ונינוחות.

    מהן ההנחיות לאחר הטיפול?

    לאחר טיפול שיניים יש לדאוג למלווה שייקח את המטופל לביתו, אין לנהוג ואין לנסוע בתחבורה ציבורית. לרוב, ההשפעות המיידיות של גז הצחוק מתפוגגות לאחר כמה דקות. אך תיתכן ישנוניות קלה או תחושת סחרור לכן רצוי לא לבצע פעולות מורכבות ופשוט לחזור הביתה ולנוח.

    סדציה בטיפול שיניים

    תמונה של ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.