הקצעת שורשים

חוששים לאכול מזונות חמים או קרים בגלל הכאב שהם גורמים לכם בחלל הפה? סובלים מריח רע שלא חולף גם אחרי צחצוח השיניים? כנראה שגם אתם, כמו רבים באוכלוסייה, סובלים מדלקת חניכיים, או מגרסתה החמורה והמתקדמת יותר – מחלת חניכיים.

ברוב המקרים ניתן לטפל בבעיה בקלות באמצעות ניקוי עמוק אצל שיננית והקפדה יתרה על היגיינת הפה. עם זאת, במקרים מסוימים נדרש ניקוי מעמיק יותר, לעיתים תחת הרדמה מקומית, על מנת להוביל לשיפור המצב ולשמור על בריאות הפה גם בעתיד. כדי לעשות זאת, אנחנו במרפאה מבצעים תהליך שנקרא הקצעת שורשים או גרידת חניכיים. זהו הליך פשוט ויעיל שיעזור להסיר את רקמות הדלקת ולשפר במידה דרמטית את בריאות חלל הפה.

הגיע הזמן להפסיק להתעלם מהבעיה – בואו נגלה איך טיפול הקצעת שורשים יכול לסייע גם לך להיפטר מהכאבים אחת ולתמיד:

לפני הכול – בוא נכיר קצת יותר לעומק את מבנה השיניים והחניכיים שלנו:

מבנה השיניים והחניכיים

שיניים מורכבות משני חלקים עיקריים – שורש שמחזיק אותן במקום וכתר שמשמש ללעיסה, חיתוך ופירוק של המזון. שורש השן מקובע בתוך החניכיים וכל שן נתמכת על ידי עצמות זעירות שממוקמות בתוך החניכיים ומונעות נשירה לא צפויה שלהן.

השכבה החיצונית של השן מורכבת מאמייל – חומר קשיח שעשוי ברובו, 96 אחוזים, ממינרלים. החלק שמתחת לאימייל נקרא דנטין – בעל גוון צהוב ומעט פחות חזק מהאימייל. מתחתיו נמצא מוך השן, שהוא המרכז שלה ומכיל רקמות רכות שמספקות חומרים מזינים וחיוניים לשן. אם השיניים נרקבות באופן שגורם לחשיפת מוך השן,  זה עלול לעורר כאבים רבים מכיוון שבאזור הזה יש שיעור גבוה של עצבים וכלי דם.

החניכיים הן רקמות שנועדו לתמוך בשיניים. הן מורכבות מרירית שהיא רקמה רכה ומעצמות זעירות שנקראות מכתשיות. במצב רגיל, החניכיים הן בעלות מראה ורוד וצמודות ללסת. דלקות ומחלות חניכיים הופכות את גוון החניכיים לכהה יותר וגורמות להן להתנפח ולדמם.

ממה נגרמות דלקות חניכיים ואיך זה משפיע על הבריאות?

דלקות חניכיים מתפתחות כתוצאה מתגובה של הגוף להצטברות של רובד חיידקים (פלאק) בחלל הפה. זוהי בעיה נפוצה מאוד שמופיעה על פי ההערכות על יותר מ-80 אחוזים מהאנשים בשלב כזה או אחר בחייהם. הדלקות עלולות לגרום לכאבים בעת הצחצוח, לריח רע מהפה ולרגישות לחום או לקור.

בהיעדר טיפול, דלקת חניכיים עלולה להתפתח למחלת חניכיים, שנחשבת כאמור לבעיה מסוכנת יותר אשר גורמת במקרים מסוימים להרס העצמות התומכות בשיניים וליצירת כיסים בחניכיים שבהם נוטות להצטבר שאריות מזון שמקשות עוד יותר לשמור על היגיינת הפה. אנשים רבים חיים עם מחלות חניכיים ולא מטפלים בהן, על אף שהטיפולים הקיימים די פשוטים ויעלים. הדבר עלול להוביל לאובדן של השיניים ולנזקים ארוכי טווח לבריאות חלל הפה.

אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על הסיכון לדלקות ומחלות חניכיים הוא גנטיקה. עם זאת, גם לא מעט דברים שאנחנו אחראיים עליהם תורמים להתפתחותה. מחקרים מראים כי שמירה על היגיינת הפה, אכילת מזונות בריאים וניקוי עמוק בין השיניים על ידי גורם מוסמך אחת לכמה חודשים בהחלט עשויים למנוע את הופעת הבעיה ולטפל בה ביעילות.

לכן, חשוב שכל אחד מאיתנו יהיה מודע למצבו הדנטלי, יהיה קשוב לסימני האזהרה ויפנה לטיפול בהקדם על מנת למנוע נזקים ארוכי טווח.

הקצעות שורשים- ניקוי עמוק

רבים מהאוכלוסייה סובלים מדלקות חניכיים המובילות גם למחלות חניכיים כרוניות. על פי רוב בעיות חניכיים אינן מורגשות בתחילתן והכאב מופיע אך ורק בעת התפתחות מחלת החניכיים. דלקת חניכיים שמתפתחת בחלל הפה יוצרת מעין "כיס חניכיים", שבו ישנה הצטברות של בקטריות וחיידקים, כאשר ללא מתן טיפול מיידי ונכון, הדלקת תתפתח למחלת חניכיים כרונית שתוביל להריסתם של המבנים אשר תומכים בשיניים ובמקרים חמורים תגרום גם לאובדן השיניים. בעת אבחון מחלות חניכיים יש צורך בהתאמת טיפול משקם ומשמר. ישנם מקרים שהאבחון במחלת החניכיים הוא כבר בעת התפתחות מתקדמת של המחלה, ובכדי למנוע את ההחמרה של המחלה יהיה צורך בביצוע הקצעת שורשים, קרי גרידת החניכיים כטיפול מידיי וראשוני בחניכיים.

מה זה הקצעת שורשים?

הקצעת השורשים הוא תהליך של ניקוי עמוק של השורש של השן, אשר חשוף לכיס ורקמות החניכיים. הטיפול נועד במטרה לטפל במחלת החניכיים, בכיס החניכיים ובהסרת הרובד התת חניכי, הסרת רעלנים מהבקטריות והחיידקים, טיפול באבנית התת חניכית וטיפול ברקמת החניכיים הדלקתית. במהלך הטיפול יינתנו למטופל כל הכלים החשובים לניקוי חלל הפה. למעשה, הקצעת שורשים מהווה ניקוי יסודי ועמוק הרבה יותר מניקוי שגרתי תקופתי אצל שיננית. טיפול הקצעת שורשים מתבצע בהרדמה מקומית ודורש מספר פגישות טיפוליות, כאשר בכל פגישה מתבצעת הקצעת שורשים באזורים שונים בחלל הפה.

במרפאה מבצע דר' גיא את הקצעות השורשים בעצמו, תוך שימוש בכלים מתקדמים וחומרים אנטי בקטריאליים מסוגים שונים.

כאמור, הקצעות שורשים הן טיפול פשוט למדי והוא מתבצע בשני שלבים:
    בשלב הראשון ניתנת הרדמה מקומית באזור המועד לטיפול, וזאת בכדי לבצע עבודה יסודית ומעמיקה ולמנוע כאב. ההרדמה מתבצעת ברבע מחלל הפה. בשלב השני, לאחר שההרדמה החלה את פעולתה, מתבצע הניקוי העמוק תוך שימוש בכלים מתקדמים כגון: קיורטות וסקיילרים, אשר להם גישה לכל האזורים בשיניים.

לאחר הטיפול קרוב לוודאי שתופיע רגישות בשיניים ובחניכיים, שתחלוף תוך זמן קצר לאחר הטיפול. כמו כן, שיניים שהיו בסיכון או ניידות טרם ביצוע הקצעת השורשים ככל הנראה יתייצבו וישמרו לטווח הארוך בחלל הפה.

מחקרים מעידים על כך שמטופלים רבים מגיבים מצוין לטיפול משולב של ניקוי ביתי וטיפול הקצעת שורשים, ברוב המקרים אין שום צורך בטיפולים משלימים נוספים, וכך ניתן להימנע מביצוע ניתוח חניכיים. לאחר טיפול הקצעת שורשים בחלל הפה, מומלץ לשמר את השיניים והחניכיים על ידי ביצוע פעולות משמרות ויומיומיות: הקפדה על היגיינת פה גבוהה, צחצוח עדין של השיניים, הימנעות מעישון וביקור אצל שיננית לצורך ניקוי אבנית לפחות פעמיים בשנה.

תופעות לוואי אחרי טיפול הקצעת שורשים

במרבית המקרים טיפול של הקצעת שורשים מתבצע תחת הרדמה מקומית של המטופל, לכן במהלך הטיפול לא צפוי להופיע כאב חריג. לאחר הטיפול ובעת התפוגגות ההרדמה עלולה להופיע רגישות בשיניים בעת מגע עם מזון קר או חם. מדובר ברגישות זמנית שחולפת לאחר ימים ספורים. במקרים בהם הרגישות נותרת, ככל הנראה שהיא נגרמת עקב חשיפה של שורשים, זוהי תופעת לוואי אפשרית של הסרת רקמות דלקתיות והעלמת כיסי החניכיים. היא צפויה לפחות עם הזמן, אך אם זה לא קורה – יש להיוועץ עם רופא מומחה למחלות חניכיים.

התאוששות והחלמה

אם אחרי הטיפול אתם חשים כאבים מקומיים או אי נוחות, ניתן ליטול משככי כאבים כדי להקל על הקושי. חשוב שלא לאכול או לשתות עד שההרדמה פגה ולהימנע מאכילה או משתייה של מזונות ומשקאות חמים או קרים מאוד למשך כמה ימים.

במהלך הימים שאחרי הטיפול, השיניים עשויות לזוז מעט וכן יכולים להיווצר קשיים בלעיסה או בייצור רוק. אלו תופעות טבעיות שחשוב שלא להיבהל מהן. הן צפויות לחלוף לאחר כמה ימים והן לא מסכנות את בריאות חלל הפה שלכם.

המשך טיפול ומעקב

טיפול הקצעת שורשים או גרידת חניכיים הוא כאמור דרך יעילה ביותר להתגבר על דלקות חניכיים או מחלות חניכיים מתקדמות. עם זאת, מניעת החזרה של הדלקת תלויה במידה רבה גם ביכולתו של המטופל לבצע פעולות עצמאיות כדי לשמור על היגיינת חלל הפה.

בתקופה שאחרי הטיפול חשוב להקפיד לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, לנקות בין השיניים ולשטוף את הפה עם נוזל המתאים לטיפול בדלקות חניכיים. חשוב ביותר להגיע לביקורת במרפאה במועד שנקבע. בביקורת נבדוק אם הבעיה נפתרה או אם יש צורך בטיפולים נוספים. בנוסף, יש להקפיד להגיע לניקוי עמוק של חלל הפה במרפאה בכל כמה חודשים בהתאם להמלצת הרופא המטפל.

באילו מקרים לפנות למרפאה?

כאמור, רוב תופעות הלוואי שמופיעות אחרי טיפול גרידת חניכיים לא מהוות סיבה לדאגה ונחשבות לחלק טבעי מתהליך הריפוי אחרי הניקוי העמוק. עם זאת, ישנם מקרים שבהם חשוב לפנות אלינו בהקדם כדי לבחון את מצב הפה ולמנוע נזק לשיניים או לחניכיים. אלו המצבים שבהם מומלץ להגיע למרפאה או למרכז לרפואה דחופה:

נפיחות וחום – בייחוד אם הם לא חולפים אחרי יומיים.

כאבים שהולכים ומתגברים – אם הכאב לא חולף אחרי כמה ימים ואף מחמיר.

דימום שאינו פוסק – זו תופעה נדירה ביותר, אך היא מצריכה התערבות רפואית בהקדם.

תרופות אחרי טיפול גרידת חניכיים

במהלך ניקוי השיניים והחניכיים מרקמות הדלקת, הרופא יכול להשתמש בתרופות שמסייעות לתמוך בטיפול ולשפר את תוצאותיו. מומלץ להיוועץ עם הרופא לפני ההליך על מנת לבחון אם התרופות הבאות עשויות להיות יעילות גם בטיפול שלכם:

פריוצ'יפזהו שבב שמוחדר לאזור הטיפול ומפריש חומר חיטוי שאינו מכיל אנטיביוטיקה. השבב מתפרק ונספג ברקמות אחרי כמה ימים ולכן אין צורך להוציא אותו בתום הטיפול והוא יכול להיות יעיל בהפחתת הדלקת באזור.

אמדוג'יין – זהו חלבון גדילה שעשוי במקרים מסוימים לאפשר חידוש מהיר יותר של רקמות החניכיים אחרי הטיפול. חשוב לזכור כי מחירו של החלבון נחשב יקר בישראל, אם כי בהחלט ניתן להשיג אותו במידת הצורך.

ארסטין – זוהי אבקה אנטיביוטית שמשתחררת באופן איטי במשך שלושה שבועות ומסייעת להשמיד את החיידקים שגורמים לדלקת החניכיים. בכך היא מאפשרת החלמה מהירה יותר של האזור המטופל ומונעת את חזרת הדלקת בתום הטיפול.

שאלות ותשובות

מתי יש צורך בגרידת חניכיים?

זהו טיפול שנועד לסייע להילחם בדלקות חניכיים ובמחלות חניכיים, כאשר הבעיה נחשבת יחסית מורכבת ולא ניתן לטפל בה באמצעות ניקוי שגרתי אצל שיננית. זה קורה בין היתר כאשר רקמות הדלקת מגיעות לאזור שמתחת לחניכיים, יוצרות כיסים בחניכיים (מרווחים בין השיניים לחניכיים) וגורמות להחלשה או להרס של העצמות התומכות בשיניים.

מה ההבדל בין ניקיון שיניים שיגרתי לגרידת חניכיים?

גרידת חניכיים היא טיפול שמתבצע כאשר הדלקת במצב מתקדם אשר גורם לה לחדור לאזורים שקשה לטפל בהם בטיפול רגיל אצל השיננית. טיפול גרידת חניכיים, או הקצעת שורשים, מתבצע בחלק מהמקרים בהרדמה מקומית על מנת למנוע כאב ולאפשר לרופא להגיע לעומק החניכיים, לנקות את האזור הרגיש הזה ולהסיר בהצלחה את רקמות הדלקת המזיקות.

במהלך הטיפול ניתן גם להזליף לאזור תרופות אשר מסייעות להילחם בדלקת ומשפרות את תהליך ההחלמה.

כיצד מבוצעת גרידת חניכיים?

כדי לשפר את יעילות הטיפול, הרופא יחלק את הפה לארבעה אזורים ויתמקד בכל פעם באזור אחר. ברוב המקרים נדרשים כמה מפגשים לצורך השלמת הטיפול מכיוון שההעדפה היא לא לטפל ביותר משני אזורים בטיפול אחד. במידת האפשר נשתדל תמיד לטפל באזור אחר בלבד בכל מפגש.

במהלך הטיפול מסירים אבנית משורש השן, מהכיסים שנוצרו בין השיניים לחניכיים ומאזורים בחניכיים שקשה להגיע אליהם בניקוי ללא הרדמה. לאחר מכן מתבצע שיוף עדין של השן, אשר מאפשר ריפוי מהיר יותר של הרקמות באזור ומונע חזרה של הדלקת בעתיד. לעיתים ייעשה שימוש במגרד זעיר יותר על מנת להסיר בעדינות שאריות של חיידקים ואבנית מרקמות עדינות באזור חלל הפה.

האם גרידת חניכיים כואבת?

אם הדלקת או מחלת החניכיים נמצאות במצב מתקדם והטיפול הנדרש מורכב יחסית, ייעשה שימוש בחומרים להרדמה מקומית ולכן הטיפול עצמו לא יכאב. לאחר שחומרי ההרדמה יתפוגגו, לא צפויים להופיע כאבים חריגים, אך תיתכן אי נוחות זמנית, נפיחות שחולפת תוך כמה ימים או רגישות מסויימת למזונות ומשקאות קרים או חמים מאוד.

כמה זמן נמשכת גרידת חניכיים?

במהלך הטיפול מחלק הרופא את חלל הפה לארבעה אזורים ובכל פעם מתמקד באזור אחד בלבד. השאיפה היא לבצע ניקוי של אזור אחד בכל מפגש – מה שמחייב ארבעה ביקורים במרפאה בסך הכול. עם זאת, במקרים שבהם הדלקת לא חריפה, ניתן לנקות שני אזורים במפגש או אפילו יותר. ההחלטה תלויה כמובן בידי הרופא המטפל.

חשוב לזכור כי החלוקה לכמה מפגשים היא בסופו של דבר לטובת המטופל. זו החלטה שמבטיחה ביקורים קצרים יותר במרפאה, שמאופיינים בפחות אי נוחות אחרי ההתאוששות. משך כל טיפול צפוי לארוך כשעה, אם כי זה כמובן תלוי בחומרת הבעיה.

שיננית או מומחה לחניכים?

ניקוי אצל שיננית נועד לסייע בשמירה על היגיינת הפה לאורך החיים ולטפל בדלקות חניכיים קלות. טיפול הקצעת שורשים נועד לטפל בדלקות חניכיים או במחלות חניכיים מתקדמות, אשר דורשות ניקוי עמוק יותר בעומקם של כיסי החניכיים ובחלקו התחתון והרגיש של השן. מומחה לרופאת חניכיים, בשונה משיננית, גם מוסמך להשתמש בתרופות במהלך הטיפול, אשר מסייעות לשפר את יכולות הניקוי, להילחם בדלקת ולסייע בתהליך ההחלמה.

המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.